Yup, Facebook heeft regels opgesteld. Want ze willen het natuurlijk zo leuk mogelijk houden. De grootste regel is dat je mensen niet mag vragen om het bericht te delen of zichzelf of iemand anders in het bericht te taggen. Je bent de actie “Like, share & win” waarschijnlijk al heel vaak tegengekomen. Dat mag dus niet! Like & win, dat mag wel.
Hier moet je echt goed over nadenken als je deze actie neerzet. Want wat je wilt is dat je actieve likers krijgt. De meeste mensen die meedoen aan de actie willen het winnen maar verder interesseren ze zich totaal niet voor wat jij doet. Dan krijg je passieve likers. En dat is absoluut niet handig.
Facebook laat jouw bericht namelijk aan maar 5% van je likers zien. Als je veel passieve likers hebt, likers die dus nergens op reageren of iets liken, dan denkt Facebook… “Hey, dit is totaal niet interessant wat er op deze Facebookpagina wordt verteld, we gaan het aan nog minder mensen laten zien.” En daar gaat al je moeite voor je pagina. Zonde!
Zorg ervoor dat de likers die je door de actie krijgt, jouw product of dienst ook graag willen. Want dan kan je ze namelijk nog activeren.
Ik laat je hier een Facebookcampagne zien die ik heb opgezet voor Cate Cosmetics. Mensen die de pagina liken willen ook graag permanente make-up, dus die doelgroep sluit aan.
Nu kan het natuurlijk zijn dat er heel veel mensen tussen zitten die alleen geïnteresseerd zijn als iets gratis is. Dat is het nadeel. Je kan er daarom ook voor kiezen om het liken van de pagina er tussenuit te halen en er vanuit te gaan dat als iemand je bedrijf leuk vindt en op de hoogte wil blijven ze automatisch je pagina ook liken.
Je ziet ook al dat mensen automatisch het bericht delen om zo extra kans te maken. De like, share & win acties zitten er nu al zo in dat het vanzelfsprekend lijkt.
Facebook is constant aan het veranderen. Het algoritme verandert hier ook steeds in mee. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen zelf gehad. Als ik zelfs de pagina van de grootste Facebookgoeroe bekijk, met bijna 20.000 likes, dan zie ik dat de hoeveelheid mensen die daar gemiddeld geactiveerd worden maar op 0,05% zit. Dat is echt weinig.
Maar wat je wel weet is dat mensen die je geliked hebben jouw product of dienst interessant vinden. En hier kan je weer een marketingstrategie op toepassen.
Een goede uitwerking van je campagne is ook heel belangrijk.
Al een keer van Canva gehoord? Volg mijn gratis online training zodat jij hier lekker mee aan de slag kan. www.stoutmoedig.nl/training-canva-gratis-ontwerptool/