Wat we op marketinggebied kunnen leren van Egyptenaren
28 oktober 2016
Ontdek in 3 stappen je WHY en je onderscheidende vermogen
17 januari 2017
Toon alles

Een Facebookcampagne, waar moet je om denken?

De regels van Facebook

Yup, Facebook heeft regels opgesteld. Want ze willen het natuurlijk zo leuk mogelijk houden. De grootste regel is dat je mensen niet mag vragen om het bericht te delen of zichzelf of iemand anders in het bericht te taggen. Je bent de actie “Like, share & win” waarschijnlijk al heel vaak tegengekomen. Dat mag dus niet! Like & win, dat mag wel.

Like & win is in de meeste gevallen absoluut niet handig

Hier moet je echt goed over nadenken als je deze actie neerzet. Want wat je wilt is dat je actieve likers krijgt. De meeste mensen die meedoen aan de actie willen het winnen maar verder interesseren ze zich totaal niet voor wat jij doet. Dan krijg je passieve likers. En dat is absoluut niet handig.

Facebook laat jouw bericht namelijk aan maar 5% van je likers zien. Als je veel passieve likers hebt, likers die dus nergens op reageren of iets liken, dan denkt Facebook… “Hey, dit is totaal niet interessant wat er op deze Facebookpagina wordt verteld, we gaan het aan nog minder mensen laten zien.” En daar gaat al je moeite voor je pagina. Zonde!

Zorg ervoor dat de likers die je door de actie krijgt, jouw product of dienst ook graag willen. Want dan kan je ze namelijk nog activeren.

schermafbeelding-2016-12-07-om-10-02-00Hoe doe je het dan goed?

Ik laat je hier een Facebookcampagne zien die ik heb opgezet voor Cate Cosmetics. Mensen die de pagina liken willen ook graag permanente make-up, dus die doelgroep sluit aan.

Nu kan het natuurlijk zijn dat er heel veel mensen tussen zitten die alleen geïnteresseerd zijn als iets gratis is. Dat is het nadeel. Je kan er daarom ook voor kiezen om het liken van de pagina er tussenuit te halen en er vanuit te gaan dat als iemand je bedrijf leuk vindt en op de hoogte wil blijven ze automatisch je pagina ook liken.

Je ziet ook al dat mensen automatisch het bericht delen om zo extra kans te maken. De like, share & win acties zitten er nu al zo in dat het vanzelfsprekend lijkt.

Wat is nou echt belangrijk

Facebook is constant aan het veranderen. Het algoritme verandert hier ook steeds in mee. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen zelf gehad. Als ik zelfs de pagina van de grootste Facebookgoeroe bekijk, met bijna 20.000 likes, dan zie ik dat de hoeveelheid mensen die daar gemiddeld geactiveerd worden maar op 0,05% zit. Dat is echt weinig.

Maar wat je wel weet is dat mensen die je geliked hebben jouw product of dienst interessant vinden. En hier kan je weer een marketingstrategie op toepassen.

De uitwerking

Een goede uitwerking van je campagne is ook heel belangrijk.

  • Zorg dat duidelijk is waar het om gaat en wat de bedoeling is.
  • Kijk of je de actie ook al in de afbeelding kan plaatsen. Tekst die in de afbeelding staat wordt namelijk sneller gelezen.
  • Maak de tekst kort & krachtig. Mensen hebben het druk of zijn lui, hou hier rekening mee.
  • Zorg voor goede afbeeldingen en een mooie opmaak. Mensen vinden het fijner om naar iets moois te kijken, het oog trekt er sneller naartoe. Een beeld kan ook zoveel meer zeggen dan een tekst, zorg dat het aansluit en nog meer triggerd.
  • Het moet zo makkelijk mogelijk zijn. Zorg ervoor dat mensen niet hoeven te zoeken.

Wil je weten hoe je hele mooie Facebookposts kan maken en natuurlijk ook campagnes?

Al een keer van Canva gehoord? Volg mijn gratis online training zodat jij hier lekker mee aan de slag kan. www.stoutmoedig.nl/training-canva-gratis-ontwerptool/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *