Blinker (bureau voor e-mail marketing) heeft vandaag ‘Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014’ gelanceerd. Hierbij is e-mail en social media gebruik in kaart gebracht. E-mail, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, Messenger en veel andere manieren waarop je berichtjes, foto’s en geluidsfragmenten naar elkaar kan sturen zijn hierin meegenomen.
Want wist je dat na het opstaan, e-mail het eerste digitale communicatiekanaal is wat bekeken wordt? En daarna WhatsApp. En daarna Facebook. Reclame ontvangen we ook het liefst volgens de e-mail (72%). Dat klopt bij mij dan weer wel. En bij jou? En na e-mail… via de post (19%)! Goh leuk dat ook dat nog meedoet (voor grafisch ontwerpers toch erg leuk om te doen). De rest komt niet boven de 5% uit.
E-mail verleidt het vaakst tot aankopen, wel 70%. Als je nagaat dat bij Facebook het op maar 18% ligt dan is dat wel heel interessant. Inschrijven voor nieuwsbrieven doen we vooral voor de aanbiedingen en omdat de andere partij ons vast en zeker iets interessants te vertellen heeft. En hoeveel mails ontvangt de gemiddelde Nederlander? 94! Ja echt? Blijkbaar wel. Cijfers liegen niet.
Dat zijn erg leuke woorden om te horen als ondernemer. En dat is waar de woorden ONLINE VERKOOPKAMPIOEN vandaan komen, ik verwijs weer even naar de zeer interessante 70% uit de vorige alinea. Voor de volledigheid even het complete rijtje: e-mail 70%, Facebook 18% (niet voor niets mijn favoriete social media kanaal), Google+ 6% (jaaah, deze moet je in de gaten houden!), sms 5%, WhatsApp 3%, Twitter 3%, LinkedIn 2%.
– Mariëtte