Een winnaar is een verliezer die het nog een keer probeerde

Zo kom je uit je cocoon
8 maart 2018
Vrijheid begint bij je okselhaar
19 oktober 2018
Toon alles

Een winnaar is een verliezer die het nog een keer probeerde

crazy businessman surprised expression

Succes met je bedrijf

Als je succesvol wilt worden met je bedrijf dan hoef je je echt niet te vervelen! Er is heel veel wat je kan doen. Ik ga niet alle 10.000 dingen opnoemen. Maar hetgeen wat het belangrijkst is als coach, sociale ondernemer of organisatie. 

Jouw eigen playground

Zorg dat je onafhankelijk bent

Je wilt jouw eigen online omgeving. Want dat is JOUW playground. En ik benadruk JOUW niet zonder reden. Want op deze omgeving kan je echt bouwen. Het kan namelijk zomaar zijn dat Facebook of Instagram er mee ophouden. Je wilt niet afhankelijk zijn van de omgeving van een ander.

Als je kiest voor een websitebouwer zorg er dan voor dat er met een systeem gewerkt wordt waar een ander bedrijf ook mee kan werken. Ik werk zelf met WordPress, dat heeft deze flexibiliteit.

Vergroot je speelruimte

Je website kan je de maximale speelruimte bieden. Je wilt als ondernemer niet in beperkingen denken. Een website, goed gekozen qua functionaliteiten, vergroot zelfs de mogelijkheden en zorgt ervoor dat je op nog meer ideeën wordt gebracht. Op een Facebook pagina kan je de bezoeker niet de juiste kant op begeleiden.

Laat zien dat je een pro bent

Als jij jouw online playground op de juiste manier inricht of laat inrichten, dan kan je zelfs je uurprijs hoger zetten. Als jij je als een pro laat zien, dan zijn mensen ook bereid om daarvoor te betalen. Het schept vertrouwen.

Gratis kennis om te geven

Geef, zelfs zonder een e-mailadres te vragen. En vervolgens… is het okay om erom te vragen.

Blog/vlog

Door te bloggen/vloggen kan jij jezelf laten zien als een expert. En… het kan je Google vindbaarheid ook nog een keer gigantisch vergroten. Het is natuurlijk het mooist als je het wekelijks doet… maar voor heel veel mensen is dat niet haalbaar. Daarom zeg ik, 1x per maand is ook mooi. De wereld is niet perfect 😉

Facebook

Via Facebook kan je nog meer van jezelf laten zien. Niet alleen dat jij een expert bent maar ook wat er achter de schermen gebeurd. Je kan laten zien dat er een echt mens achter het bedrijf zit. Je kan een connectie maken. Maar let op! Facebook laat je post aan minder dan 10% van je likers zien. Yes, balen! Zorg er daarom voor dat je met regelmaat adverteert zodat je alsnog zichtbaar bent. Ik laat je ook nog weten hoe ik Facebook gebruik. Want het hoeft namelijk echt niet zo moeilijk te zijn.

E-book of mini-course

Tja… dat e-mailadres wil je toch wel echt. Zorg er daarom voor dat je iets van waarde kan geven in ruil voor het e-mailadres. Want dit wordt niet meer zomaar gegeven. Je moet er echt je best voor doen. Een goed e-book, een mini-cursus of een online training in de vorm van een webinar zijn hier ideaal voor.

Makkelijkheid

Let it go! Don’t be so perfect!

Dit is de killer van alle vooruitgang. Als je wacht totdat alles perfect is, dan is er ondertussen alweer een jaar voorbij. Vervolgens heb je allemaal nieuwe ideeën waardoor je aan jaar 2 begint. Zie je hoe dit cirkeltje gaat?

Ik ben nu ook volop met mijn zichtbaarheid bezig terwijl maar 20% van mijn site is zoals ik het graag wil hebben. Ja, mensen gaan daar misschien commentaar op hebben. Maar ik zet stappen en ga vooruit.

Wat mij ook heel erg opvalt is dat iedereen wel kritiek op zichzelf heeft, maar dat anderen niet eens zien wat er ‘verkeerd’ is. Daarom ga ik er standaard vanuit dat niemand het ziet en ik de grootste criticus ben. Op deze manier kan ik mijn energie veel beter gebruiken. En oooh wat is het een heerlijke gedachte en veel fijner ondernemen en vooral ook… leven!

Ik heb wel commentaar gekregen. Als ik net begon met bepaalde nieuwe dingen. Sommige mensen vinden dat je meteen aan alles moet denken en dat het hele plaatje perfect moet zijn. Dit zegt over het algemeen meer over hun dan over jou. Zij eisen dit van zichzelf, en daarom ook van jou. Ondertussen blijven deze mensen stilstaan omdat ze zo veeleisend zijn. Terwijl jij stappen maakt en vooruit gaat omdat je de teugels laat vieren. Waar kies jij voor?

Gun jezelf de stappen naar het uiteindelijk doel. Dat mag! Het hoeft niet allemaal in 1 keer.

Tijd

Plannen en prioriteiten

Ken je dat? Je zegt tegen een vriend of vriendin dat je snel moet afspreken en vervolgens gebeurt het maar niet? Dat komt omdat je het meteen moet inplannen! Als je de werkzaamheden voor jouw bedrijf niet inplant dan is er altijd wel iets anders wat de tijd inneemt.

Jouw bedrijf is een prioriteit. Zorg dat het ook op deze lijst komt te staan. Maar wel op zo’n manier dat je nog aandacht hebt voor je oma of vader & moeder. Het is lastig, ik weet het.

Laat de systemen het werk voor je doen

Je hoeft tegenwoordig niet meer alles handmatig te doen. Je kan een automatische reeks e-mails van start laten gaan als iemand zich inschrijft op je e-maillijst. Als iemand een aankoop via de webshop doet dan kan dit ook allemaal automatisch gaan incl. factuur en alles wat maar nodig is. Social media kan je ook allemaal vooraf inplannen. Het kan allemaal voor je gaan werken.

Zichtbaarheid

Dit is voor veel mensen het moeilijkst. Jezelf zichtbaar maken. Het is ook niet niks. Allemaal dingen doen die buiten je comfortzone liggen. Je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Spannend! Maar oooooh hoe leuk als je het doet en het ook nog werkt!

Dit zijn hele mooi manieren om jezelf online zichtbaar te maken.

Facebook live

Het is echt! Mensen houden van echt, echt! En Facebook geeft een seintje aan je likers als je live bent. Facebook wil deze functionaliteit graag promoten vandaar dat het veel vaker getoond wordt dan aan maar 10% van je volgers.

Video

Ook weer iets wat Facebook heel erg leuk vindt. Maar niet alleen Facebook. Mensen vinden het ook heel erg leuk. Wat ik een erg leuke opmerking van iemand vond die net begon met video was het volgende: “Als iemand me in het echt ziet dan rennen ze ook niet gillende weg dus dan zal het hiermee ook wel meevallen.” En zo is het ook! Het is alleen heel erg onwennig. Hier ben je echt niet de enige in. Maar het werkt super goed. Het is de drempels waard.

Google vindbaarheid

Iedereen Googelt. Natuurlijk wil je daar ook zo goed mogelijk aanwezig zijn. En het liefst op een organische (=gratis) manier. Maar daar zal je dan wel het e.e.a. voor moeten doen. Zorg ervoor dat je website een functionaliteit heeft hiervoor zodat je de titel en omschrijving (dit is zichtbaar in Google) kan aanpassen.

Normaal worden de eerste paar regels van de pagina genomen. Meestal is dat niet hetgeen wat pakkend is en ervoor zorgt dat je, ten eerste hoger komt in Google en ten tweede iemand ertoe aanzet om erop te klikken.

Facebook adverteren

Op dit moment is het financieel nog te doen. Straks niet meer. Er zijn steeds meer mensen die het ontdekken. Je wordt er ook toe gedwongen. Anders ziet niemand dat je actief bent. Profiteer er nu nog van. Het kan mega veel voor je doen!

Wees uniek

Je wilt opvallen. Wees die flamingo tussen de zwanen. Heb lef. Wees stoutmoedig! Jij bent van jezelf al uniek. Wees niet bang om dat ook te laten zien.

Jouw uniekheid kan vertaald worden in visuele elementen. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Er zijn heel veel algemene beelden, die wil je ontwijken. Als je een visuele identiteit door een goede ontwerper laat ontwikkelen dan zit je meestal goed.

Vervolgens kan je ervoor zorgen dat je juist hierdoor op alle platformen (offline & online) herkenbaar bent en je niet elke keer jezelf voor hoeft te stellen. Dat kost namelijk tijd, en dat hebben mensen niet. Als jij een boodschap over wilt brengen dan is het zonde als je jezelf weeeer moet voorstellen zodat je doelgroep weet met wie ze te maken hebben. Hou er rekening mee dat je maar een paar seconden hebt voordat iemand weer iets anders in het vizier heeft.

Een plan

Je kan van alles doen en hopen dat je er klanten door krijgt maar… je tijd en energie kunnen veel gerichter ingezet worden zodat je veel meer resultaat behaalt. Maar ja, wat ga je doen, wanneer en hoe? Hoe zorg je ervoor dat alles met elkaar samenwerkt. Dat is iets wat ik je niet kan vertellen aangezien het voor iedereen verschillend is.

Zorg i.i.g. voor een goede basis

  • Weet waar jij het beste in kan helpen.
  • Weet wie jouw ideale klant is.
  • Weet waarom je dit doet (je why) en geef dit een plek op je website.
  • Zorg voor een goede website.
  • Maak een zakelijke Facebook pagina aan (Facebook heeft nog steeds de meeste mogelijkheden).
  • Zorg dat je gebruik maakt van een autoresponder zodat je e-mailmarketing in kan zetten. Ook al ben je eerst alleen nog maar e-mailadressen aan het verzamelen. MailChimp is op dit moment een aanrader en heeft alle mogelijkheden die je eerst nodig hebt.

Dat je begint is het allerbelangrijkst.

Klanten

Alle moeite moet natuurlijk niet voor niks zijn. Het is heel fijn om te geloven in alle mooie woorden van iedereen. Maar het is simpelweg niet makkelijk. Voor sommige lucky ones wel. Dat zijn de succesverhalen die je voorbij ziet komen als lekkermakertje. Maar ondernemen is niet makkelijk. Het kost moeite, energie en doorzettingsvermogen. Je komt er niet alleen omdat jouw mindset helemaal klopt.

Als het niet lukt kan het voelen alsof je keihard faalt. Terwijl het lijkt alsof het ‘de rest’ wel lukt. Het is net als met relaties op Facebook. Het lijkt allemaal zo mooi, maar je ziet niet wat er allemaal achter de schermen gebeurd. En dan zie je ineens dat ze uit elkaar zijn. Met bedrijven is het net zo.

Maarrrrr! Het is niet erg om te ‘falen’. Wie nooit een dwaas is geweest zal ook nooit een wijze worden. Het hoort erbij.

Als een kind voor het eerst probeert te staan en vervolgens valt, dan moedig je de kleine ook aan om het weer te proberen. Niemand staat in 1x. Het gaat met heel veel gestuntel vooraf. Vallen en opstaan. Dat is onze kracht, dat we dat kunnen. Hoe kunnen we anders leren? Je bent hier echt niet de enige in!

Ook hiermee is het belangrijk dat je jezelf de weg gunt. En nog mooier, geniet van de reis er naartoe. Stap voor stap.

Wil je hulp bij 1 van bovenstaande dingen? Neem dan contact met me op. Ik kan je helpen om het doel te bereiken wat je wilt. Stap voor stap. Bel 06 1567 8741 of mail mariette@stoutmoedig.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *