Wat we op marketinggebied kunnen leren van Egyptenaren

Passief inkomen, wat is dat?
5 september 2016
Een Facebookcampagne, waar moet je om denken?
7 december 2016
Toon alles

Wat we op marketinggebied kunnen leren van Egyptenaren

Tijdens mijn vakantie in Egypte viel het mij op dat een paar eigenaren van een winkel al doen wat de marketinggoeroes hier roepen.

egypte-marketingGebruikerservaringen zijn super belangrijk

En dat gegeven wist deze meneer maar al te goed. Tevreden klanten vroeg hij daarom om een review te schrijven zodat hij dit kon ophangen in zijn winkel.

Er moet een vertrouwen bij de klant worden opgebouwd. En wij mensen zijn nou eenmaal sociale dieren. We observeren wat andere mensen doen en reageren hier op. Mensen gaan er vanuit dat de actie van de ander goed is en volgen het daarom op. Social proof wordt dit genoemd.

Geef voordat je krijgt

Zo leuk, je loopt langs een winkeltje en je krijgt een klein cadeautje. In dit geval was het een scarabee. Nu was 1 hiervan genoeg geweest i.p.v. een hele collectie, maar het idee was goed. Het is niet eens alleen een idee maar een wetenschappelijk bewezen beïnvloedingsstrategie. Het principe van wederkerigheid. Dit houdt in dat mensen zich op een bepaalde manier schuldig voelen als ze iets krijgen. Dit kan bijvoorbeeld kennis zijn of samples van een product. Daarnaast zorgt het voor een positieve ervaring waardoor mensen meer open staan voor wat jij te vertellen hebt.

Word vriendjes

Knoop een gesprek aan. Toon interesse. Je kan zoveel interessante informatie uit je (potentiële) klanten krijgen. Zorg dat je klanten zich speciaal voelen. Ik waan mezelf nog steeds als een prinses die 10 jaar jonger en 20 kilo slanker is. Helemaal goed! En nu niet lukraak complimentjes gaan rondstrooien. Mensen zijn slimmer dan je denkt. Verkooppraatjes heeft iedereen snel genoeg door. Zorg dat het gemeend is.

En nu, actie!

Begin met het verzamelen van testimonials van je klanten. Als je vraagt of ze het op je LinkedIn pagina of Facebookpagina, dan is het helemaal handig. Vervolgens kan je het op je website plaatsen.

En vraag jezelf af, wat kan jij weggeven? En in welke vorm?

Wil je meer tips? Download mijn e-book.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *