Haal in 3 stappen je why naar boven. In dit blog laat ik je weten welke stappen je moet nemen.
Dit is de kern van je bedrijf. Je drijfveer. Waarom doe je wat je doet en waarom doet het er toe voor anderen? Als je deze vraag kan beantwoorden, dan kan je mensen echt raken. Het maakt een bedrijf persoonlijk en menselijk en creëert onderscheidend vermogen.
De meeste bedrijven weten wel wat ze doen en hoe maar niet waarom.
De visie van Simon Sinek is mooi te vertalen in het antwoord op de vraag waarom mensen kiezen voor een Apple computer:
“If Apple was like everyone else a marketing message might be: We make great computers. They’re user friendly. Want to buy one? …Here’s how Apple actually communicates: everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?”
In het begin had ik nog geen big why. M’n huur betalen, doen wat ik leuk vind en eindelijk mijn ideeën tot uitvoering brengen, daardoor werd ik gedreven.
Maar al snel werd ik gigantisch geïnspireerd. Door mijn klanten, gesprekken met andere ondernemers op bijeenkomsten en de mensen om me heen.
Ik werd in m’n hart geraakt door de worstelingen die mensen doorgingen. En nog meer geraakt door de mensen die door de worstelingen heen kwamen en daar mooie dingen mee deden zoals andere mensen helpen. Prachtig! Wat mooi.
Ik heb zelf ook genoeg worstelingen (gekend). Zelfkennis en kennis over mensen in het algemeen staan al jaren centraal. Ik voel me heel erg verbonden met de problemen en ongemakken bij mensen, dieren en de natuur. Het woordje vrijheid heeft in alles de boventoon.
Ik wil heel graag helpen om de problemen op te lossen, en daarin ben ik graag een tussenpersoon om de juiste uitrusting, kennis en vaardigheden te verschaffen aan alle gepassioneerde ondernemers die verschil willen maken en impact willen creëren.
Daarnaast wil ik ondernemers zoveel mogelijk de middelen geven om geluk en vrijheid voor zichzelf te creëren d.m.v. handige systemen en pakketten. Want als je de ruimte en vrijheid voor jezelf hebt kan je alleen maar meer mooie dingen creëren voor je omgeving, klein of groot.
Zo zie je dat je Why ook een reis kan zijn. Geef jezelf ook die ruimte om dit te ontdekken. Maar door ook echt met je waarom te gaan werken wordt je drive gigantisch vergroot. Ben je unstoppable!
Reflecteer op onderstaande vragen.
Maak een lijst met alles wat je maar kan bedenken en ga dit trechteren. Vaak zie je bepaalde positieve punten niet van jezelf. Vraag daarom ook vooral andere mensen wat zij positief aan jou vinden. En de mindere punten kan je natuurlijk ook vragen 😉
Er is maar 1 iemand als jij. Er is maar 1 persoon die de dingen doet zoals jij ze doet en waarom jij ze doet. Jij bent uniek en het onderscheidende vermogen van je bedrijf.
Ik wens je een inspirerende werkweek!
– Mariëtte Dantuma
1 Comment
Zeer goed artikel! Ik heb genoten van het lezen.