Een Facebookcampagne, waar moet je om denken?
7 december 2016
Review | MailPoet 3 (plugin nieuwsbrief)
10 februari 2017
Toon alles

Ontdek in 3 stappen je WHY en je onderscheidende vermogen

Haal in 3 stappen je why naar boven. In dit blog laat ik je weten welke stappen je moet nemen. 

De BIG why! De kern van je onderscheidende vermogen

Dit is de kern van je bedrijf. Je drijfveer. Waarom doe je wat je doet en waarom doet het er toe voor anderen? Als je deze vraag kan beantwoorden, dan kan je mensen echt raken. Het maakt een bedrijf persoonlijk en menselijk en creëert onderscheidend vermogen.

De meeste bedrijven weten wel wat ze doen en hoe maar niet waarom.

why-stoutmoedigThe golden circle

De visie van Simon Sinek is mooi te vertalen in het antwoord op de vraag waarom mensen kiezen voor een Apple computer:

“If Apple was like everyone else a marketing message might be: We make great computers. They’re user friendly. Want to buy one? …Here’s how Apple actually communicates: everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?”

Inspiratie nodig?

In het begin had ik nog geen big why. M’n huur betalen, doen wat ik leuk vind en eindelijk mijn ideeën tot uitvoering brengen, daardoor werd ik gedreven.

Maar al snel werd ik gigantisch geïnspireerd. Door mijn klanten, gesprekken met andere ondernemers op bijeenkomsten en de mensen om me heen.

Ik werd in m’n hart geraakt door de worstelingen die mensen doorgingen. En nog meer geraakt door de mensen die door de worstelingen heen kwamen en daar mooie dingen mee deden zoals andere mensen helpen. Prachtig! Wat mooi.

Ik heb zelf ook genoeg worstelingen (gekend). Zelfkennis en kennis over mensen in het algemeen staan al jaren centraal. Ik voel me heel erg verbonden met de problemen en ongemakken bij mensen, dieren en de natuur. Het woordje vrijheid heeft in alles de boventoon.

Ik wil heel graag helpen om de problemen op te lossen, en daarin ben ik graag een tussenpersoon om de juiste uitrusting, kennis en vaardigheden te verschaffen aan alle gepassioneerde ondernemers die verschil willen maken en impact willen creëren.

Daarnaast wil ik ondernemers zoveel mogelijk de middelen geven om geluk en vrijheid voor zichzelf te creëren d.m.v. handige systemen en pakketten. Want als je de ruimte en vrijheid voor jezelf hebt kan je alleen maar meer mooie dingen creëren voor je omgeving, klein of groot.

Zo zie je dat je Why ook een reis kan zijn. Geef jezelf ook die ruimte om dit te ontdekken. Maar door ook echt met je waarom te gaan werken wordt je drive gigantisch vergroot. Ben je unstoppable!

Hoe ontdek je jouw why

Reflecteer op onderstaande vragen.

  • Wat wakkert het vuur in je aan?
    Waar draai jij warm van. Waar ligt jouw passie. Wat raakt jou zo erg dat je er iets aan wilt doen?
  • Wat zijn je aangeboren talenten?
    Je bent volledig in je element als je natuurlijke talenten en vaardigheden gecombineerd worden met jouw passie. Wat zijn de dingen waar je alijd goed in bent geweest?
  • Waar kan je de grootste waarde toevoegen?
    Wat voor problemen kan jij met jouw talenten en passie heel goed oplossen? Je kan jezelf ook afvragen wat je heel erg leuk vindt om op te lossen en waar je gepassioneerd over bent om op te lossen.

Maak een lijst met alles wat je maar kan bedenken en ga dit trechteren. Vaak zie je bepaalde positieve punten niet van jezelf. Vraag daarom ook vooral andere mensen wat zij positief aan jou vinden. En de mindere punten kan je natuurlijk ook vragen 😉

Jouw onderscheidende vermogen

Er is maar 1 iemand als jij. Er is maar 1 persoon die de dingen doet zoals jij ze doet en waarom jij ze doet. Jij bent uniek en het onderscheidende vermogen van je bedrijf.

Ik wens je een inspirerende werkweek!

– Mariëtte Dantuma

1 Comment

  1. led paneel schreef:

    Zeer goed artikel! Ik heb genoten van het lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *